Nasza klinika prawa: symulacja rozprawy sądowej

TechLawClinics to innowacyjne podejście do eksperymentowania i stosowania prawa, doświadczenie „mowy prawniczej” w formie symulowanego procesu sądowego.

Wiedza techniczna ma obecnie, i będzie miała w przyszłości, znaczący wpływ na przepisy prawne. Ramy prawne będą musiały się dostosować, a nawet odnowić, aby zapewnić jak największe bezpieczeństwo rozwoju technologicznego, w całkowitej spójności z podstawowymi zasadami naszego porządku prawnego. Dzisiejsi studenci będą siłą napędową jutrzejszych przemian. Muszą zatem skonfrontować się z tymi problemami i skupić się na badaniu wpływu technologii cyfrowych (robotyki, sztucznej inteligencji, platform cyfrowych, inteligentnych blockchainów i umów itp.) na porządek prawny.

Nasza klinika ma na celu opracowanie nowego podejścia pedagogicznego, wykorzystującego konkretne przypadki technologii w fazie rozwoju, które wkrótce będą wprowadzane na rynek i prowadzącego do symulacji procesów sądowych oraz Spring Schools, celu zwiększenia świadomości studentów na temat złożonych implikacji prawnych technologii cyfrowych w kontekście europejskim.

To podejście pedagogiczne będzie również służyć jako eksperyment prawny w celu generowania badań i opracowywania zaleceń prawnych dotyczących relacji między prawem a technologią, w które zostaną zaangażowani studenci.

Kontekst

Wszystkie szkolenia prawne mają na celu kształcenie wysokiej jakości prawników (adwokatów, notariuszy, sędziów, prawników pracujących w korporacjach itp.), ale także obywateli z krytycznym umysłem, którzy będą mieli istotny udział w rozwoju naszego społeczeństwa. Pięć naszych uniwersytetów pragnie to osiągnąć poprzez rozwijanie teoretycznych, technicznych i metodologicznych umiejętności swoich studentów, ale także poprzez ukierunkowanie ich na otwartość na sprawy międzynarodowe i zrozumienie rozwoju, zwłaszcza w znaczeniu technologicznym.

Od czterech lat, Wydział Prawa UCly prowadził Klinikę forestingu prawnego opartą na innowacyjnym podejściu do eksperymentowania i stosowania prawa pod wpływem nowych technologii. W 2019 r. w ramach projektu pilotażowego dotyczącego kwestii odpowiedzialności związanej z poruszaniem się pojazdów autonomicznych zespoły studenckie wystąpiły przed francuską Radą Stanu.

Ta przyszłościowa klinika prawa, która ma na swoim koncie pewne sukcesy, przekonała władze europejskie, wygrała konkurs na projekty w ramach programu Erasmus+ Partnerstwa Strategiczne 2019 i stała się „TechLawClinics”. Cztery europejskie uniwersytety wyraziły chęć przystąpienia do tego projektu. Jego głównym celem jest profesjonalizacja studentów prawa, począwszy od studiów licencjackich, oraz uwrażliwienie ich na problemy prawne przyszłości związane z nowymi technologiami.

TechLawClinics opiera się na innowacyjnej strategii nauczania, wykraczającej poza tradycyjny program studiów prawniczych, aby umożliwić studentom lepsze zrozumienie perspektywicznych zagadnień związanych z nowymi technologiami, przy jednoczesnym kontynuowaniu pogłębiania wiedzy z tradycyjnych przedmiotów.

Studenci będą rozwijać oryginalne umiejętności, uzupełniające program główny, poprzez opracowywanie innowacyjnych zasad i rozwiązań prawnych stosowanych w odniesieniu do technologii cyfrowych. W rezultacie, studenci będą przeszkoleni, aby znaleźć praktyczne rozwiązania dla przedsiębiorstw i prawników w sektorze cyfrowym, w ramach projektów technologicznych.

TechLawClinics oferuje studentom możliwość rozwiązywania problemów prawnych przyszłości z oryginalnym podejściem, które stawia ich w roli praktyków (prawników i sędziów), przygotowujących prawdziwe wnioski, pisma procesowe i wyroki w taki sam sposób, jak profesjonaliści. Studenci będą wspierani i prowadzeni przez profesjonalistów z dziedziny prawa (prawników i sędziów), a także przedstawicieli środowiska naukowego (naukowców, studentów-inżynierów, przedsiębiorstwa z sektorów technologicznych).

Poprzez tę stronę TechLawClinics przyjmuje również podejście otwarte i zorientowane na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Będzie ona zawierała wszystkie dokumenty związane z forestingiem prawnym: obserwacje prawne dotyczące interakcji między technologią a prawem, dokumenty związane z symulacją procesów, wyniki badań, dokumenty naukowe dotyczące badanych nowych technologii, projekty dokumentów prawnych i publikacje, które zostaną opublikowane po zakończeniu każdej symulacji rozprawy. W ten sposób platforma zapewni możliwość przenoszenia nabytych umiejętności i rozwiązań prawnych ocenianych przez studentów.

Międzynarodowy wymiar programu, uosabiany przez partnerstwo między naszymi 5 europejskimi uniwersytetami, objawia się również poprzez fakt, że program jest wspierany przez ELI (Europejski Instytut Prawa), w pełni niezależną organizację, której celem jest poprawa jakości prawa europejskiego. Koncepcja kliniki forestingu prawnego została włączona do prac ELI, w szczególności w ramach Grupy Specjalnego Zainteresowania Prawem Cyfrowym. Prace tej grupy zajmującej się kliniką forestingu prawnego są koordynowane przez przedstawicieli UCLy i Sądu Administracyjnego w Lyonie.

Cele

TechLawClinics ma następujące cele:

  • pedagogika
    • Zastosowanie teorii prawa do przyszłych / nadchodzących przypadków na styku prawa i technologii oraz przyczynienie się do zaproponowania nowych zasad prawnych;
  • profesjonalizacja
    • Szkolenie studentów, poprzez podejście kliniczne i w symulowanym postępowaniu sądowym, aby umożliwić nabranie doświadczenia, w rzeczywistych sytuacjach zawodowych (prawnicy, sędziowie), prowadząc ich do wcielenia funkcji prawnika i sędziego (sporządzanie wniosków, briefów i wyroków) w rzeczywistych warunkach (rozprawy publiczne w jurysdykcjach partnerskich);
    • Tworzenie nowych umiejętności prawnych, które wykraczają poza tradycyjne programy nauczania (prawo i nowe technologie) dla studentów studiów licencjackich i magisterskich, zwiększając ich szanse na zatrudnienie jako ekspertów prawnych w gospodarce cyfrowej.
  • badania
    • Pisanie artykułów proponujących innowacyjne podejście prawne do technologii cyfrowych (pojazdy autonomiczne, automatyka domowa, roboty towarzyszące itp.)   
    • Znalezienie wspólnego podejścia prawnego na poziomie UE do wyzwań prawnych związanych z technologiami cyfrowymi.
    • Stworzenie grupy ekspertów, składającej się z pracowników akademickich, studentów, praktyków i przedstawicieli przemysłu, wnoszącej wkład w krajowe i europejskie inicjatywy instytucjonalne w tej dziedzinie.

Przewodnik metodologiczny

Głównym założeniem programu Tech Law Clinic jest udostępnienie nowej formy kształcenia na pograniczu prawa i technologii. W Klinice przyjmuje się charakterystyczną metodę nauki poprzez aktywne uczestnictwo: zamiast przyswajać wiedzę teoretyczną, studenci pracują nad praktycznymi zagadnieniami, które, mimo że są fikcyjne, opierają się na rzeczywistym rozwoju technologicznym. W ramach zajęć w Klinice studenci kierunków prawniczych współpracują ze studentami z innych wydziałów, a także zdobywają fachową wiedzę i umiejętności. Niniejszy przewodnik nakreśla metodologię organizacji Tech Law Clinic.